Studien visar att risken att drabbas av ischemiska hjärtsjukdomar, alltså syrebrist i hjärtat, ökar med 50 procent bland personer som inte motionerar och antingen dricker för mycket eller för lite. Personer som dricker mellan 1-14 portioner alkohol i veckan och rör på sig ett par timmar mår betydligt bättre.
De som undviker alkohol ska ändå inte börja dricka. Enligt forskarna kan man minska riskerna med absolutism med ökad motion.
I undersökningen deltog 12000 över 20-åriga danskar. Forskarna följde med gruppen under 20 år och under den tiden dog 1200 i ischemiska hjärtsjukdomar och 5900 i något annat. Ingen av deltagarna led av hjärtsjukdomar då undersökningen påbörjades.
Om man bortser från den fysiska aktiviteten löper en absolutist ungefär 30 procent större risk att dö i en hjärtssjukdom än en person som dricker mellan 1 och 14 portioner alkohol i veckan. De som dricker åtminstone ett glas alkohol i veckan och är fysiskt aktiva löper nästan 50 procent mindre risk att insjukna i hjärtsjukdomar än absolutister som inte motionerar eller storkonsumenter av alkohol.
Källa: Duodecim
Läs en artikel om ämnet i European Heart Journal
Linda Grönqvist