En undersökning gjord av Statens Institut for Folkesundhed slår fast att risken för bröstcanser ökar bland kvinnor som äter hormoner och dricker alkohol. Man har redan tidigare kunnat visa att en hög alkoholkonsumtion leder till ökad risk för bröstcanser, men den här undersökningen visar att också alkohol i små mängder påverkar risken.
Forskarna påpekar att man ska vara försiktig med att dra allmängiltiga slutsatser av enskilda vetenskapliga undersökningar men de tror ändå att resultatet kan ha betydelse för hur man ser på alkohol- och hormonbruk bland kvinnor efter klimakteriet. I Danmark är den vanligaste dödsorsaken bland kvinnor under 60 år just bröstcanser.
Läs mer om forskningen här:
Alkohol og hormoner øger risikoen for brystkræft
Linda Grönqvist