Råden som Livsmedelsverket skickar ut grundas på befintlig forskning inom området och har tagits fram med hjälp av experter inom olika områden.
Enligt Annica Sohlström, chef för nutritionsavdelningen vid Livsmedelsverket, finns det inte några medicinska skäl att helt avstå från alkohol under amningen, eftersom den mängd barnet kan få i sig via bröstmjölken är så liten, om mamman inte dricker mer än 1-2 glas vin i veckan.
Däremot vill Livsmedelsverket poängtera att det är viktigt att föräldrarna uppmärksammas på att omsorgen om barnet kan påverkas vid alkoholkonsumtion.
Det finns inga studier som tyder på att alkohol skulle ha positiva effekter för amningen och rådet ska inte ses som en uppmaning till kvinnor att dricka alkohol under amningsperioden.
Eftersom det vetenskapliga underlaget är relativt litet är det svårt att sätta en exakt nivå för hur mycket alkohol som inte är skadligt för barnet vid amning.
"Däremot finns det ingen anledning för kvinnor att sluta amma för att de vill dricka ett enstaka glas vin", säger Annica Sohlström.
Linda grönqvist