Redan tidigare har man vetat att en riklig konsumtion av alkohol ökar risken för hjärnblödning. Den nu publicerade forskningen visar att ett stort intag av alkohol vid ett och samma tillfälle drastiskt ökar risken för blodpropp i hjärnan, alltså hjärninfarkt.
Enligt forskningen löper män som dricker mer än sex portioner alkohol och kvinnor som dricker mer än fyra portioner vid ett och samma tillfälle, 1,5 gånger större risk att drabbas av hjärninfarkt än personer som dricker mindre.
Man antar att den ökade risken beror på att ett rikligt intag av alkohol leder till högre blodtryck, snabbare koagulering av blodet och till att artärerna hårdnar. Utöver det kan ett rikligt alkoholintag och den därefter ofta följande baksmällan leda till rytmstörningar i hjärtat.
Läs pressmeddelandet från Folkhälsoinstitutet här (på finska)
Linda Grönqvist