Det är allmänt känt att alkohol är skadligt för foster, men det råder en större oklarhet om hur skadligt ett så kallat "socialt drickande" egentligen är. Forskaren Sara Holmgren har systematiskt gått igenom tidigare forskning på området och arbetade med över tusen vetenskapliga publikationer. Ett urval av de mest relevanta artiklarna har studerats i sin helhet.
Av åtta analyser visade fyra på att även små mängder alkohol, såsom 1-4 glas vin i veckan kan medföra skador på barnens psykiska hälsa senare i livet.
Resultaten från rapporten kommer att presenteras och diskuteras på socialdepartementets och EU-kommissionens direktorat för hälso- och konsumentfrågors expertmöte om alkohol och hälsa som hålls i september i Stockholm.
Läs artikeln i Svenska Dagbladet .