DanmarkFinlandNorgeSverigeIslandFærøyeneÅlandGrönland
 

Billg alkohol leder till skadligare alkoholvanor

En brittisk studie visar att det finns ett klart samband mellan billig alkohol och ungdomar som dricker för mycket. Ungdomar som får alkohol av sina föräldrar löpte lite mindre risk för att råka ut för skador och problem.

15/10/2009 Mikaela Lindeman    Tips en venn    Utskriftsvennlig versjon

9833 brittiska ungdomar i åldern 15-16 har ingått i studien gjord vid Liverpool John Moores University and Trading Standards. Studien har strävat efter att kartlägga ungdomarnas alkoholvanor.

35,9 % av de tillfrågade hade varit med om skador, våldsamma situationer eller olyckor på grund av alkohol som de fått tag på via vänner eller bekanta. De som fick alkohol av sina föräldrar var mindre benägna att råka ut för tråkiga konsekvenser - motsvarande siffra för den gruppen var 19,9 %.

Ju billigare alkoholen är desto oftare hamnade ungdomarna i trubbel, speciell då alkoholen konsumerades på allmänna platser.

Läs mer om studien här.

Se även artikel i Drugnews. .

 Aktuelle nyheter innenfor dette området
Internationellt: Beräkning tyder på att avskaffande av detaljhandelsmonopolet på alkohol skulle öka alkoholskadorna
Internationellt/WHO: Ny forskning påvisar koppling mellan alkohol och flera sjukdomar
Internationellt: Alkohol verkar skydda mot reumatism och lindra reumatiska symtom
<font color=red> Ny Nosam redaktör
Norden: Kvävd förargelse och ilska ökar risken för alkoholrelaterat våld
Internationellt: Inga detaljerade etiketter på alkoholflaskor
Internationellt: Ny "trend" bland ungdomar, vodka-eyeballing.
Internationellt: Den globala alkoholstrategin blev antagen
Internationellt: Stora facebook fester spårar ut i Frankrike
Internationellt: Alkohol och energidryck är en farlig kombination
Internationellt: "Happy Hour i paradiset". Ny rapport om turism och alkohol.
Internationellt: Sprittillverkaren Diaego sponsrar svensk reklamkampanj.
Internationellt: Ny bok om alkohol
Internationellt: Eurobarometer om alkohol
Internationellt: Holländskt ölmärke gör kontroversiell reklam
Internationellt: Alkohol farligare för överviktiga
Internationellt: Blir man smal av rödvin eller inte?
Internationellt: Den ryska regeringen avslår förslag om alkoholmonopol
Internationellt: Alkohol ökar risken för hjärtinfarkt.
Internationellt: WHO:s styrelse godkände den globala alkoholstrategin
Internationellt: Unga som får dricka alkohol hemma konsumerar mer
Internationellt: Ryssland införde minimipris på vodka
Internationellt: EU:s hälsoministrar överens om alkoholfrågan
Internationellt: Alkoholen blir dyrare i Estland
Internationellt: Norden dyrast i världen
Internationellt: Europa dricker mest i världen.
Internationellt: Ryssland planerar att införa minimipris på vodka
Internationellt: Alkoholindustrin ombeds bevisa att sponsring av sportevenemang inte bidrar till ökad konsumtion och skador
Internationellt: Alkoholtillverkare riskerar att dras inför rätta pga cancerrisken alkohol innebär
Prisnivån i Norden hög
Alkohol som dricks i tonåren kan skapa problem ännu i vuxenåldern
Ölburkarna skall bli mindre i Ryssland
Eu expertmötet: Detta har hänt.
Nosam.net på Expert meeting on Alcohol and Health
Ny rapport om hur unga påverkas av alkoholreklam : Under the influence.
Fotbollslaget Liverpool avslutar samarbete med Carlsberg
Förslag till en global alkoholstrategi
<font color=red> Nosam behöver DIN hjälp!
Alkohol, övervikt och tobak kan öka risken för återfall av bröstcancer
Ny OECD rapport: Doing better for the children
Rysslands president oroar sig över alkoholkonsumtionen i landet
Sommarledigt på Nosam
Alkohol orsakar vart 25:e dödfall
Ny europeisk alkoholrapport utgiven
WHO vill införa lägre promillegränser
Ny alkoholportal öppnad på internet
WHO:s globala alkoholstrategi ventileras
Carlsberg erkänner oetisk marknadsföring
Polarisering bland skolungdomar
Fokus på föräldrarna
Vetenskaplig grupp: Alkoholreklam påverkar drickande
Undersökning: Alkoholreklam har direkt påverkan på konsumtionen
Vinkvoten från icke EU-länder högre
Europaparlamentet för lägre införselkvoter
EU godkänner vin med lägre alkoholhalt
Alkoholhaltiga energidrycker blir vanligare i Europa
WHO vill höra allmänhetens åsikt om hur man ska minska skadligt alkoholbruk
Unga nordeuropéer dricker mycket
EU-kommissionen meddelade om implementeringen av EU:s alkoholstrategi
ALKOHOLOMRÅDET: STATUSRAPPORT 2008
EU-lagstiftningens påverkan på alkoholpolitiken diskuteras
Alkohol blandat med energidrycker: En farlig kombination
Ungdomar uppskattar information och kampanjer om alkohol och droger i preventivt syfte
Estland begränsar försäljningen av alkohol
Nedstämda barn och ungdomar börjar dricka alkohol tidigare