Internationellt: Unga som får dricka alkohol hemma konsumerar mer Ifall föräldrarna låter sina barn smaka på alkohol hemma är risken större att ungdomarna dricker mer än sina jämnåriga kamrater. Dessutom löper de större risk att drabbas av alkoholrelaterade problem visar en holländsk studie. 29/01/2010 Mikaela Lindeman Tips en venn Utskriftsvennlig versjonCirka 430 familjer har deltagit i en studie vid Radboud universitetet i Nijmegen som gick ut på att kartlägga hur familjer med tonårsbarn förhåller sig till alkohol.
Det kunde konstateras att barn som bjuds på alkohol hemma dricker mer även utanför hemmet. Det är alltså kontraproduktivt att bjuda sina tonåringar på dricka för att "skola" in dem och lära dem handskas med alkohol.
Läs mera här . |