Studien har blivit publicerad i American Journal of Epidemiology , och är en meta analys av 14 studier som undersöker sambandet mellan alkoholbruk och hjärtinfarkter. Att alkohol är skadligt för hjärtat är känt sedan länge, men nu konstateras det att även "irregular heavy drinking", dvs mer än 5 portioner eller 60 gram alkohol ens en gång i månaden ökar risken för att drabbas.