Internationella studier och norska studier pekar på samma sak: alkohol ökar risken för bröstcancer. Överläkare Kristina Kjærheim vid Kreftregisteret menar att det finns ett uppenbart motstånd bland folk, man vill helt enkelt inte acceptera sambandet.
Ett glas vin om dagen ökar risken för att insjukna i bröstcancer med 10-15 %, två glas vin ökar risken med 20-30 %. Det spelar inte så stor roll vilken typ av alkohol som förtärs - öl, vin eller starksprit, eftersom effekten blir den samma.
Läs mera på nrk.no .